Hoe houd je gezonde voeding 'leuk'?

Hello 2022! Een nieuw jaar, betekent ook vaak de standaardvraag: 'Welke goede voornemens heb jij voor dit jaar?' En laten wij daar nou een leuke blog over hebben geschreven voor jou!

Een van de meest genoemde voornemens: gezonder eten. Maar eerlijk is eerlijk; het starten met gezond eten klinkt veel makkelijker dan het is. Want hoe houd je dit nou 'leuk'?! Leuk genoeg om het te blijven volhouden? Hieronder volgen een aantal tips. Misschien heb je er iets aan! Laat je verrassen!

Je levensstijl (en eetgedrag) aanpassen gaat niet over een dag ijs. Begin met kleine stapjes. Begin bijvoorbeeld met 1 klein doel per week. 

 

Week 1: Water drinken

Als je een waterflesje dicht bij je in de buurt hebt, bijvoorbeeld in je schooltas of op je bureau, dan drink je gemakkelijker 1,5-2 liter per dag. Mij helpt het als het flesje er een beetje leuk uit ziet. Het oog wil ook iets he ;-). Leuke (water)flesjes zijn tegenwoordig overal te vinden, en hoeven niet duur te zijn. 

Voordelen van genoeg water drinken: ons lichaam bestaat voor 55-60% uit water. De behoefte aan water is essentieel. Daarbij levert het drinken van water op: minder rimpels, meer verzadigd gevoel en dus minder snel trek, minder hoofdpijn. 

 

Week 2: Fruit

Ben je geen fruiteter? Start dan met 1 stuk fruit per dag, een fruitsoort waarvan je weet dat je hem lekker vindt. Gaat dit goed? Dan kun je nog een fruitsoort per dag toevoegen. Appels, mandarijnen en bananen zijn over het algemeen prima mee te nemen in je tas. Niemand zit op een geplette peer in zijn tas te wachten... toch? Maar eerlijk: deze kun je thuis natuurlijk prima eten ;-) geen excuses. Let op: variatie is het belangrijkste. Lukt dat? Fijn! Vind je het moeilijk om te varieren? Begin met kleine stapjes. 

Voordeel van fruit eten: fruit bestaat grotendeels uit vezels. Daarbij heeft ieder fruitsoort zijn eigen kwaliteiten, een soort cocktail aan vezels, vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. Daarbij geeft fruit je een vol gevoel.

 

Week 3: Probeer iedere week een gerecht uit waarvan je niet weet of je het lust

Je smaakpapillen vertellen jou wat je proeft. Het zijn zenuwuiteinden op je tong, welke een signaal naar je hersenen sturen om jou te vertellen wat je aan het eten bent. 

Vond je wortelen altijd ontzettend vies? Goed nieuws! Je smaakpapillen veranderen voortdurend. Daarbij kost het tijd, om aan nieuwe smaken te wennen. Dat je iets vroeger niet lekker vond, betekent dus niet dat dit altijd zo blijft. Just sayin'....

 

Week 4: de 80/20 regel

Ben je tot zo ver gekomen? Topper!! Dit betekent dat je al 3 kleine, maar stiekem toch grote veranderingen hebt doorgezet. Probeer deze 3 kleine doelen vast te houden. De ene dag/week zal dit makkelijker zijn dan de de andere dag/week. Accepteer niet, maar streef er naar om je doelen weer op te pakken. 

Ik heb nog 1 laatste (gouden) tip voor je. Ken je de 80/20-regel? Het betekent dat je 80% van de tijd gezonde dingen eet, en 20% van de tijd mag zondigen. Het leuke hieraan is, dat je vrij bent in hoe je deze 20% invult. Op deze manier blijft het 'gezonde' eten leuk!!

 

 

 

Over Jip

Knows Best

Woon jij in IJsselstein of Lopik? Ben jij tussen de 12 en 24 jaar? En heb jij een vraag of wil je ergens meer over weten? Lees dan vooral verder door!

Lees verder